v Menurut
ensiklopedia sejarah dan kebudayaan melayu surat 1026, Jawa adalah salah sebuah
pulau dalam kepulauan Indonesia . keluasan pulau ini ialah 131 350 km persegi
termasuk pulau Madura dan pulau – pulau kecil lain. Jawa mempunyai penduduk
yang paling padat di asia tenggara iaitu sekitar 120 juta . Terdiri daripada
lima kawasan iaitu jawa barat , jawa tengah , jawa timur, daeraah khusu ibu
kota jakarta dan istimewa Yogyakarta. Kebudyaan jawa yang asli dari masyarkat –
masyarakat di pulau jawa sudah berlalu selama berpuluh – puluh generasi. Ini
bermaksud kebudayaan ini amat kaya dalam unsur – unsur kebudayaan universal
seperti system organisasi social , pengetahuan, kesenian ,bangsa dan bahasa.
Setelah berpuluh –puluh generasi , kebudayaan jawa ini tumbuh dari gagasan –
gagasan tentang pergaulan antara manusia dan pandangan dunia sehinggalah
terciptanya benda- benda yang memantaulkan identiti konkrit tentang
masyarakatnya.
v MELALUI adat perkahiwnan kebanyakan jodoh anak-anak ditentukan
oleh ibu bapa dan kebiasaannya ibubapa tidak begitu cerewet. Ibu bapa daripada
pihak lelaki akan memilih perawan yang mempunyai sifat yang terpuji seperti
lemah-lembut, bersopan santun, menghormati orang tua dan rajin
bekerja. Ibu bapa daripada pihak perempuan pula akan memilih teruna yang
mempunyai sikap ringan tulang, pandai dalam soal agama, menghormati orang tua
dan tahu tanggungjawab terhadap keluarga. Apabila ibu bapa daripada pihak
lelaki bersetuju, mereka akan menghantar wakil yang terdiri daripada mereka
yang mengetahui selok-belok dalam adat merisik.
PEPATAH ORANG JAWA
Orang Jawa kaya akan pepatah, biasanya mereka menggunakan
pepatah atau kata-kata bijak dalam memberikan nasihat kepada sesama terutama
kepada meraka yang lebih muda. Tak hanya itu, mereka juga menggunakan pepatah
untuk mengkritik kelakuan seseorang kerana orang jawa penuh dengan pepatahnya.
Mereka segan untuk menyampaikan hal yang sebenarnya dan secara langsung, di
samping itu sifat ramah tamah orang jawa tidak memungkinkan untuk melakukan
kritikan secara langsung yang akan menyinggung perasaan orang lain, sehingga
mereka selalu menggunakan pepatah atau kata-kata bijak. Pepatah itu
kadang-kadang membuatkan kita memikirkan maksudnya yang mendalam..
Mikul dhuwur, mendhem jero
(Mengangkat
setinggi-tingginya, mengubur sedalam-dalamnya. Maksudnya, menilai seseorang
dalam hal kebaikannya patut diunggulkan tetapi simpan kejelekan
sedalam-dalamnya, janganlah disebarluaskan).
Wong Jawa nggone
semu
(Orang Jawa suka
tersembunyi. Maksudnya, orang Jawa itu dalam berpikir dan bersikap cenderung
menggunakan kata mutiara, kata bijak, pepatah, kiasan, simbol, sanepa).
Rukun agawe
santosa, crah agawe bubrah
(Kerukunan membuat
menjadi kokoh, bertengkar menjadikan kehancuran/rusak. Maksudnya, dalam
kehidupan sehari-hari selalu rukun agar semakin kuat, jangan saling
bermusuhan).
Anak polah, bapa
kepradhah
(Setiap anak bertingkah,
bapak akan selalu ikut bertanggung jawab. Maksudnya, sekalipun anak yang
bertingkah laku bahkan tingkah lakunya menyimpang, orang tua yang bertanggung
jawab).
Kacang ora
ninggal lanjaran
(Orang tua dan anak
diibaratkan kacang panjang dan ajir, tidak dapat dipisahkan. Tingkah laku
seorang anak mencerminkan tingkah laku orang tuanya).
Emban cindhe,
emban siladan
(Menggendong dengan
selendang, menggendong dengan irisan bambu tipis tajam. Maksudnya, memberikan
nasihat kepadara para orang tua agar jangan membedakan kasih sayang kepada
semua anak-anaknya).
Cekelen iwakke,
aja buthek banyune
(Tangkaplah ikannya,
tapi jangan sampai keruh. Maksudnya, setiap menyelesaikan masalah janganlah
diperkeruh, yang terpenting inti permasalahannya terselesaikan dengan baik).
Becik ketitik,
ala ketara
(Siapa yang berbuat baik
dan berbuat jahat akan ketahuan. Maksudnya, memberikan nasihat bahwa jangan
takut untuk berbuat baik sekalipun terlihat jahat (jangan sebaliknya berbuat
jahat tetapi nampak berbuat baik) karena sesuatu yang baik pasti akan terlihat
baik sekalipun membutuhkan waktu yang lama, sedangkan sesuatu yang jahat atau
buruk juga akan ketahuan di kemudian hari, hanya waktu yang bisa menjawabnya)
Aja njagakake
endoge blorok
(Jangan mengharapkan
ketidakpastian. Maksudnya, janganlah berangan-angan mengharapkan sesuatu yang belum
pasti, diibaratkan endoge blorok (telurnya ayam blorok), ayam belum tentu
bertelur tetapi sudah diharapkan telurnya).
Ana dina, ana upa
(Ada hari, ada nasi.
Maksudnya, selama masih ada kehidupan kita masih bisa bekerja, sehingga kita
masih bisa mendapatkan rezeki).
Ana sethithik
dipangan sethithik
(Dapat sedikit, dimakan
sedikit. Maksudnya, memberikan nasihat untuk selalu bersyukur kepada Allah atas
nikmat yang telah diberikan, caranya dengan menerima rezeki yang diberikan
sekalipun sedikit harus tetap disyukuri. Berarti dalam membelanjakannya juga
harus terukur).
Ora obah ora
mamah
(Tidak mau bekerja,
tidak dapat makan. Maksudnya, orang yang malas bekerja bakalan kelaparan.
Memberikan motivasi untuk selalu bekerja mencari nafkah agar bisa mempertahankan
hidup).
Kepercayaan
v Sebahagian besar orang Jawa menganuti agama
Islam. Sebilangan kecil menganuti agama Kristian, Protestan dan Katolik,
termasuknya di kawasan luar bandar, dengan penganut agama Buddha dan Hindu juga
ditemukan di kalangan masyarakat Jawa. Terdapat juga agama kepercayaan suku
Jawa yang disebut sebagai agama Kejawen. Kepercayaan ini pada dasarnya
berdasarkan kepercayaan animisme dengan pengaruh agama Hindu-Buddha yang kuat.
Masyarakat Jawa terkenal kerana sifat asimilasi kepercayaannya, dengan semua
budaya luar diserap dan ditafsirkan mengikut nilai-nilai Jawa sehingga
kepercayaan seseorang kadang kalanya menjadi kabur.
Pekerjaan
v Di Indonesia, orang Jawa biasanya ditemukan
dalam semua bidang, khususnya dalam perkhidmatan awam dan tentera. Secara
tradisi, kebanyakan orang Jawa adalah petani. Ini adalah sebabkan oleh tanah
gunung berapi yang subur di Jawa. Walaupun terdapat juga banyak usahawan
Indonesia yang berjaya yang berasal daripada suku Jawa orang Jawa tidak begitu
menonjol dalam bidang perniagaan dan perindustrian.
Susun lapis sosial
v
Masyarakat Jawa juga terkenal kerana pembahagian
golongan sosialnya. Pada dekad 1960-an, Clifford Geertz, pakar antropologi
Amerika Syarikat yang ternama, membahagikan masyarakat Jawa kepada tiga buah
kelompok:
a) kaum santri
b) kaum abangan
c) kaum priyayi
v
Menurut beliau, kaum santri adalah penganut
agama Islam yang warak, manakala kaum abangan adalah penganut Islam pada nama
sahaja atau penganut Kejawen, dengan kaum priyayi merupakan kaum bangsawan.
Tetapi kesimpulan Geertz ini banyak ditentang kerana ia mencampurkan golongan
sosial dengan golongan kepercayaan. Pengelasan sosialnya juga dicemari oleh
penggolongan kaum-kaum lain, misalnya orang-orang Indonesia yang lain serta
juga suku-suku bangsa bukan pribumi seperti keturunan-keturunan Arab, Tionghoa
dan India.
Kesenian
v
Orang Jawa terkenal kerana kebudayaan seni yang
sebahagian besarnya dipengaruhi oleh agama Hindu-Buddha, iaitu pementasan
wayang. Repertoir cerita wayang atau lakonan sebahagian besarnya berdasarkan
roman kesateriaan Ramayana dan Mahabharata. Walaupun demikian, terdapat juga
pengaruh Islam serta Dunia Barat.
Ciri-ciri orang Jawa
v Orang Jawa terkenal sebagai suku bangsa yang
sopan dan halus, tetapi mereka juga terkenal sebagai suatu suku bangsa yang
tertutup dan tidak mahu terus terang. Sifat ini konon berdasarkan sifat orang
Jawa yang ingin memeliharakan keharmonian atau keserasian dan menghindari
pertikaian. Oleh itu, mereka cenderung diam sahaja dan tidak membantah apabila
tertimbulnya percanggahan pendapat.
Tokoh-tokoh Jawa
Abdurrahman Wahid ( bekas Presiden Republik
Indonesia)
RA. Kartini,(pahlawan Negara)
Michelle Branch,(penyanyi antarabangsa
berketurunan Jawa)
Suharto(bekas Presiden Republik Indonesia)
Sukarno( pengasas negara serta bekas Presiden
Republik Indonesia)
Susilo Bambang Yudhoyono( Presiden Republik
Indonesia)
Megawati Soekarno Poetri(bekas Presiden Republik
Indonesia dan sekaligus presiden wanita pertama di Indonesia)
KEBUDAYAAN & ADAT RESAM
KEBUDAYAAN dan adat resam bangsa
Jawa di Sabah khususnya di Sandakan hampir pupus di mata masyarakat umum,
walaupun populasi Jawa di Sabah in memang ramai sehingga berjaya mewujudkan
kampung-kampung jawa yang telah diikhtiraf oleh kerajaan di beberapa daerah.
Antaranya wujud kampung-kampung
Jawa sejak di zaman British lagi sehingga di zaman pemerintahan USNO dan
BERJAYA seperti di Tawau Kg Jawa Merotai Besar; Merotai Kecil; Kampung Jawa
Kuhara; Kampung Jawa Sungai Burut dan Kampung Jawa Bumbalai, di sebelah pula
Sandakan Kampung Jawa Sungai Batang; Kampung Jawa Gum-Gum, Kampung Jawa I dan
Kg Jawa II di Jalan Sungai Manila; Kampung Jawa Tanjung Aru; Kg Jawa Lahad
Datu, Kampung Jawa LangKon dan banyak lagi kampung-kampung jawa wujud di
beberapa daerah di Sabah ini.
Ada resam jawa seperti kenduri
gunakan ambeng, sajen dan kahwin ikut adat jawa di Sandakan mungkin masih
diamalkan di dua buah kampung yang masih mengamalkan adat istiadat sebegini
ini; tidak seperti di Johor, Perak dan Selangor kerana orang Jawa di sana masih
kuat dan mengekalkan budaya dan adat resam mereka.
Ajirin Bin Kasirin semasa
diwawancara oleh Sabahkini.Net di Lapangan Terbang semasa majlis sambutan
Sandakan festival menjelaskan, cuma yang masih kekal 90 peratus ialah masakan
Jawa seperti pecal, gadoh-gadoh, petes, rempeyek, tempe, bakso, sate, getuk, bergedel,
lontong, sambel lodeh, semur daging atau semur jengkol.
Sementara dodol, kuih kelpon,
kuih gembelong ini semuanya sudah lenyap bila kebanyakan orang tua Jawa yang di
bawa masuk oleh British dan Jepun; lantas kurang mewarisi budaya ini.
“Kebudayaan Jawa seperti tarian
jaipong, ketopra, kuda kepang (Jaran Kepang) dan ronggeng ini hampir pupus
kerana tiada generasi mahupun keturunan Jawa yang ada mempertahankan kebudayaan
ini,” ujar Ajirin.
Kata Arifin, beliau adalah
generasi Jawa yang keempat dan bermula daripada moyangnya, terus kepada arwah
Kakek Kardi, bapanya Kasirin dan sebelum kakek saya meninggal, dia berpesan
agar adat resam dan budaya Jawa jangan sekali-kali dilenyapkan. Budaya ini
harus diwarisi turun menurun dan diketengahkan agar adat resam tidak mati
ditelan zaman.
“Pada mulanya memang sukar untuk
memanggil keturunan Jawa yang ada di beberapa kampung Jawa di sini, tetapi
syukur Al-hamdulliah dengan berkat bantuan kawan-kawan yang bersemangat mahu
memperjuangkan adat resam dan kebudayaan Jawa di persada masyarakat umum,
akhirnya kita berjaya mengumpul remaja-remaja Jawa di Kampung Sungai Batang.
Setelah berjaya membentuk
Persatuan Jawa Kg Sungei Batang, Batu 10, Jalan Labuk Sandakan pada tahun 2009
kami dapat sedikit bantuan untuk menumbuhkan tarian Jawa dan Kuda Kepang”
jelasnya.
“Dalam jangka masa setahun,
persatuan tarian kamu sering mendapat jemputan dari luar daerah ini seperti
dari Kudat, Kota Kinabalu, Tawau dan Keningau untuk mempersembahan
tarian-tarian Jawa di majlis-majlis rasmi kerajaan dan NGO,” jelasnya
Kata Ajirin lagi, di Sandakan,
memang wujud Persatuan Kebudayaan Jawa Sandakan yang diketuai oleh Hj Marzuki
Hayat tetapi masih di peringkat proses pendaftaran di Jabatan Pendaftaran
Pertubuhan (ROS) .
Sebagai Pengerusi Persatuan Jawa
Kg Sungei Batang, Ajirin berharap ramai di kalangan keturunan Jawa di negeri
ini yang mempunyai kedudukan tinggi di kerajaan negeri dan persekutuan; agar
sama-sama tampil untuk menaikkan martabat bangsa Jawa dalam pelbagai aspek
terutama, sekali mewujudkan Persatuan Jawa Sabah, agar setaraf dengan
bangsa-bangsa Jawa di Semenanjung yang begitu popular dalam adat resam dan
kebudayaan yang masih dikekalkan sehingga ke hari ini.
TRADISI PERAYAAN
Orang Jawa beraya SATU BULAN
SYAWAL PENUH. Bukan kerana mereka ini kaki raya sangat pun tetapi budaya
sebegitu telahpun ada sejak turun temurun lagi. Tertib beraya pada
Minggu-minggu Syawal amalan Orang Jawa yang anda perlu tahu.
Pertama : Anak dan cucu pulang melawat Orang tua mereka.
Kedua : Orang tua yang dilawati cucu dan anak akan ke rumah
ibu bapa mereka pula
Ketiga : Pangkat-pangkat atuk akan mula menziarah
moyang-moyang pangkat ibu bapa mereka atau ibu bapa saudara mereka.
Keempat : Atuk nenek & moyang mula menziarah sesame
beradik dan sepupu yang masih hidup.
Kaedah beraya cara ini kami rasakan sangat santai dan
meresap di jiwa. Tidak sangat menyantap makanan sewaktu beraya, kadang kala
hanya secawan teh `O’ sahaja dan bersembang sejam dengan air kosong itu. Tidak
kalut dan hiruk pikuk seperti budaya yang berlaku di bandar-bandar kini. Memang
sajian di rumah terbuka agak istimewa, tapi mustahil kita dapat merungkai
silatulrahim secara peribadi dan mendalam jika dalam beberapa jam tuan rumah
terpaksa melayan ribuan yang hadir.
v
Baraan raya atau dalam bahasa Melayunya ialah
ziarah raya dari rumah ke rumah saudara mara, jiran tetangga SECARA BERKUMPULAN
itu seakan diambil alih dengan kehebatan program-program khas raya di
televisyen, ipad, smartphone, game, PSP atau setidak-tidaknya hanya suka tidur sahaja
di hari raya. Di Kampung Jawa, usai sahaja solat Raya, masing-masing akan
kembali ke rumah masing-masing untuk anak dan isteri bersalaman dan
bermaaf-maafan. Biasanya selepas itu terus mereka berkumpul semula dengan
kumpulan motosikal dan kereta untuk menziarah satu persatu rumah ahli qariah
Masjid. Mereka berselawat dan bertakbir di setiap rumah. Bukan untuk makan
sangat pun, tetapi itulah kemeriahan RAYA JAWA. Ya, Kampung Jawa disatukan
qariahnya dengan aktiviti Masjid. Dari ziarah menziarahi itu pula mereka
mengenali lebih dalam siapakah ahli keluarga rakan-rakan mereka yang lain.Di
perkampungan Jawa, Jika seorang kanak-kanak melintas di hadapan rumah pun
mereka kenal siapa ibu bapa mereka. Ditegurnya budak itu dan jika mencurigakan
terus ditelefon sahaja orang tua mereka. Dengan baraan itu mereka kenal
mengenal, dengan masjid itu mereka bersahabat dan keseluruhan keluarga mereka
dengan keluarga yang lain saling jaga menjaga.
adat MASYARAKAT JAWA MEngurus
KEMATIAN
v
MASYARAKAT Jawa mempunyai satu sistem atau cara
tertentu untuk menyempurnakan sesuatu kematian. Sebaik sahaja berlakunya
sesuatu kematian, ahli keluarga akan memberitahu imam atau Kiai untuk
menguruskan kematian. Kemudian mereka akan menyebarkan berita tersebut kepada
seluruh kampung termasuklah ahli keluarga yang jauh.
v
Ahli masjid akan mengetuk gentung atau beduk
untuk memberitahu tentang kematian. Oleh itu, adalah menjadi tanggungjawab
masyarakat kampung supaya menziarahi si mati. Selepas tersebarnya berita
tentang kematian, rumah si mati akan dikerumi saudara-mara dan sahabat handai.
Terdapat juga segelintir masyarakat jawa yang meletakkan sebilah kacip pinang
melintang dari kiri ke kanan si mati adalah dipercayai kacip dapat menghalang
mayat daripada dilangkahi hantu syaitan. Di bahagian hadapan katil pula
diletakkan sebuah bekas bara api yang senantiasa berasap dengan membakar serbuk
harum kayu setanggi atau kayu gaharu dengan menggunakan sabut kelapa.
v Kedua-dua jenis kayu ini dibakar selagi mayat
berada di atas rumah. Mengikut adat masyarakat Jawa, kayu setanggi dan gaharu
yang dibakar selama tiga hari tiga malam walaupun si mati telah dikebumikan
dapat mewangikan keadaan rumah serta sekali gus dapat menghalang hantu syaitan
yang mungkin mengacau si mati tersebut.
v
Amalan ini dianggap sebagai satu amalan yang
kuno dan masih juga diamalkan oleh segelintir masyarakat Jawa walaupun telah
menganut agama Islam. Amalan ini lebih menekankan tentang aspek makhluk-makhluk
halus dan semangat sesuatu tempat. Terdapat segelintir masyarakat Jawa yang
mempercayai sesuatu tempat tersebut mempunyai makhluk halus. Oleh itu, adalah
penting untuk meneroka sesebuah tempat sebelum diduduki atau didirikan
bangunan.
v PAKAR antropologi Amerika yang ternama, Clifford
Geertz, pada tahun 1960-an membahagikan masyarakat Jawa kepada tiga kelompok
iaitu kaum Santri, Abangan dan Priyayi. Menurutnya kaum Santri adalah penganut
agama Islam yang taat, kaum Abangan pula adalah penganut Islam secara nominal
atau penganut Kejawen, sedangkan kaum Priyayi adalah kaum bangsawan. Priyayi
atau berdarah biru dalam kebudayaan Jawa merupakan istilah untuk menerangkan
suatu kelas sosial yang mengacu kepada golongan bangsawan. Suatu golongan
tertinggi dalam masyarakat kerana memiliki keturunan dari keluarga kerajaan.
v Golongan priyayi tertinggi disebut Priayi Ageng
(bangsawan tinggi). Gelaran dalam golongan ini adalah berdasarkan tinggi
rendahnya suatu kehormatan
v Terdapat beberapa gelaran dari yang tertinggi
hingga dengan hanya satu gelaran saja iaitu Raden. Gelaran bagi seorang priyayi
juga meningkat seiring dengan usianya. Misalnya ketika seorang anak lelaki
lahir diberi nama Bomantara, ia bergelar Raden Mas. Nama penuhnya ialah Raden
Mas Bomantara.
v
Ketika menginjak akil baligh gelarannya
bertambah satu kata menjadi Bandara Raden Mas, ketika menapak dewasa (18 atau
21 tahun) bertambah lagi menjadi Bandara Raden Mas Aryo. Pada saat dewasa dan
telah memiliki jawatan dalam hierarki kebangsawanan, ia akan memiliki gelaran
yang berbeza dari gelaran yang telah dimilikinya. Misalnya apabila menduduki
jawatan pemimpin ketenteraan maka gelarannya akan berubah menjadi Gusti
Pangeran Adipati Haryo. Dan setiap kedudukan yang dipimpininya akan memilki
gelaran tambahan atau gelaran yang berubah nama.
v Dalam menjalani kehidupan seharian, masyarakat
Jawa mempunyai beberapa sistem. Setiap kehidupan mereka diketuai oleh seorang
ketua. Ketua memainkan peranan yang penting dalam menjalani kehidupan dalam
kerukunan masyarakat Jawa. Antara ketua yang penting dalam masyarakat Jawa ialah
Lurah dan Kiai.
v
Lurah atau lebih dikenali sebagai penghulu dalam
masyarakat Jawa mempunyai tanggungjawab dan memikul amanah yang besar bagi
memastikan keselesaan penduduk kampung. Lazimnya pemilihan Lurah adalah
berdasarkan kebolehan, pengalaman, keturunan dan pengetahuan dalam agama.
Secara khususnya, pelantikan Lurah akan dilakukan secara pungutan suara. Jika
tiada, jawatan Lurah akan diberikan kepada orang lain yang mempunyai kebolehan
yang sama. Menurut masyarakat Jawa tradisional, jawatan Lurah dibantu oleh
beberapa orang pembantu atau lebih dikenali sebagai perabot Desa.
v Perabot Desa pula boleh dibahagikan kepada
beberapa peranan seperti Jongkok (pembantu Lurah), Jarik Wakil (kerani),
Kamitua (bendahari) Kebayan (pesuruh), Kaum (pegawai agama), Djagabeya atau
Kepetegan (polis atau jaga) dan Andjir (pegawai air). Kiai terdiri daripada
kaum lelaki yang berpengetahuan dalam bidang agama dan soal kemasyarakatan.
Kiai bertanggungjawab untuk menjadi imam dalam sembahyang berjemaah. Selain itu
Kiai juga bertanggungjawab untuk memulakan doa dalam majlis kenduri doa selamat
atau sebagainya. Kiai juga sering kali menjadi penceramah apabila menyambut
Maulud Nabi. Peranan yang dimainkan oleh Kiai dalam masyarakat Jawa juga
penting dalam hal pengurusan pentadbiran. Sekiranya Lurah tiada, Kiai
ditugaskan untuk mentadbir masyarakat Jawa dalam hal-hal yang berbangkit sama
ada mengenai keduniaan atau akhirat. Masyarakat Jawa memandang tinggi akan Kiai
kerana kebolehannya dalam segala segi sama ada yang berkaitan dengan keduniaan
atau keakhiratan.
v Terdapat juga dalam kalangan Kiai yang
bertanggungjawab dalam mengubati pesakit. Masyarakat Jawa meletakkan peranan
Kiai dalam menggunakan ayat-ayat suci Al-Quran untuk menjampi air yang akan
diminum oleh pesakit. Air yang dijampi itu dipercayai mampu menyembuhkan
penyakit tersebut. Dalam hal kematian, Kiai berperanan sebagai imam untuk
sembahyang jenazah. Ini adalah sebagai tanda penghormatan ke atas Kiai yang
memainkan peranan yang cukup penting dalam adat kematian. Selain itu, Kiai juga
akan mengiringi jenazah sehingga ke kawasan perkuburan. Kiai akan membacakan
talkin dengan nada yang lantang. Ini bertujuan untuk mengingatkan si mati dan
orang yang masih hidup apabila disoal malaikat kelak.
TAHUKAH anda apa itu among-among?
Seorang wanita
berketurunan Jawa pernah melontarkan soalan tersebut ketika penulis
menghubunginya untuk bertanya tentang budaya masyarakat Jawa membuatkan penulis
terdiam seketika memikirkan maksud di sebalik perkataan itu. Adakah ia sejenis
makanan atau haiwan?
Jika perkataan among-among agak asing pada penulis, pastinya
ia juga jarang didengari oleh mereka yang bukan berketurunan Jawa. Apatah lagi,
di kalangan masyarakat Jawa di Malaysia sendiri ada yang tidak mengetahui apa
itu among-among. Jika ada pun hanya sekadar pernah mendengar perkataan
tersebut.
Naluri untuk mengetahui lebih lanjut mengenai among-among
menemukan penulis dengan beberapa lelaki berketurunan Jawa melalui satu
pertemuan yang diaturkan Riverstone, Ulu Yam baru-baru ini.
“Among-among merupakan satu tradisi masyarakat Jawa meraikan
bayi selepas 36 hari dilahirkan. Ia akan diadakan setiap tahun sehinggalah bayi
itu pandai bercakap, biasanya pada umur empat tahun.
“Sebelum among-among ini dijalankan ada beberapa tradisi
lain yang perlu dilakukan sebaik sahaja seseorang bayi itu lahir. Hari pertama
hingga ketujuh bayi dilahirkan, ramai jiran-jiran dan saudara-mara datang
menziarah keluarga bayi. Kunjungan tradisi ini dipanggil muyi, biasanya kaum
ibu datang pada waktu siang manakala kaum bapa pada waktu malam,” kata Zahrul
Nizam Mahfuz, 43, yang lebih mesra disapa Kang Nizam. Beliau merupakan Ketua
Pegawai Eksekutif (CEO) Mutiara i-Tech.
Selepas muyi, ia diikuti dengan puputan atau kenduri cukur
jambul. Pada masa ini para tetamu diraikan dengan jamuan nasi ambang atau
disebut ambeng. Juadah nasi itu dimakan bersama ayam masak kicap, mi goreng,
sambal goreng, sayur dan serunding kelapa. Kemudian barulah tradisi among-among
bermula selepas tempoh berpantang tamat.
Among-among diadakan setiap tahun sejak bayi dilahirkan
hinggalah bayi tersebut fasih bercakap tetapi kebanyakan masyarakat Jawa
Malaysia menyambutnya pada hari lahir seseorang bayi tersebut.
“Among-among sebenarnya untuk meraikan kanak-kanak sama
seperti sambutan hari lahir. Memadai menjemput jiran tetangga dan saudara-mara
terdekat yang akan dijamu dengan nasi keluban yang dihidangkan di dalam
dulang,” kata anak Jawa kelahiran Tanjung Karang, Selangor itu.
v REWANG merupakan perkataan yang sinonim dalam masyarakat melayu
jawa sejak dahulu lagi.Amalan rewang
merupakan amalan yang telah diwarisi turun temurun dalam kalangan masyarakat
melayu jawa.Amalan rewang adalah bersamaan dengan maksud amalan gotong-royong
dan seumpama dengannya. Pada satu-satu majlis kenduri perkahwinan dan
seumpamanya amalan rewang dapat dilihat dalam sesebuah kampung mahupun
penempatan yang didiami masyarakat melayu jawa terutamanya di johor. Adat
inilah yang dipanggil dengan istilah REWANG menjadikan ianya satu budaya dan
adat yang unik dalam masyarakat Jawa. Penglibatan dalam aktiviti rewang
seolah-olah menjadi satu yang wajib dan menjadi satu kesalahan yang besar jika
ada mana-mana anggota keluarga yang tidak dapat menghadirkan diri dengan alasan
yang konkrit.
v Apa yang menarik dalam masyarakat Jawa,
mereka akan membuat pelbagai jenis kuih untuk dijamukan kepada saudara-mara
atau sahabat handai yang datang ke majlis tersebut. Masyarakat Jawa memastikan
semua saudara mara atau sahabat yang datang dijamu dengan sempurna. Boleh
dikatakan sepanjang hari mereka akan dijamukan dengan makanan ringan. Adalah
menjadi satu kesalahan sekiranya tuan rumah tidak menyediakan makanan ringan
kepada saudara-mara dan akan menjadi sebutan masyarakat setempat selepas
kenduri kelak. Masyarakat Jawa akan melakukan kerja secara gotong-royong atau
lebih dikenali sebagai rewang dalam bahasa Jawa. Oleh itu, segala kerja menjadi
ringan sebelum ketua dilantik.
Makanan Tradisi Orang Jawa
MAKANAN tradisi ni merupakan lambang sesuatu budaya, memandangkan
saya berketurunan jawa kali ni saya nak berkongsi jenis-jenis makan tradisional
masyarakat jawa di Malaysia.
NASI AMBENG
NASI AMBENG
Nasi ambeng merupakan makanan wajib bagi masyarakat jawa terutama pada majlis kenduri. Cara yang betul makan nasi ambeng ni dengan 1 dulang dikongsi bersama 4 atau 5 orang tetamu. Dalam satu dulang ni mempunyai nasi, ayam, mee, tahu kering, kacang, ikan masin, serunding, tempe. Bila makan bersama kawan-kawan atau keluarga memang sedap.
PECAL
TEMPE
Haa.. yang ni tempe.. wajib ada disetiap dapur orang jawa. Tempe ni berasal dari kacang soya yang direbus. banyak masakan yang boleh dibuat dengan tempe ni tapi paling saya suka tempe goreng, lepastu cicah dengan sampal kicap atau sambal merah, kalau letak KFC kat sebelah tak pandang KFC tu. Tapi tahukah anda pada zaman penjajahan jepun di tanah melayu dulu selain ubi kayu, tempe adalah makanan masyarakat kita ketika itu dan ketika itu tempe dihasilkan daripada BIJI GETAH.
MEE SIPUT
Mee Siput ni selalunya dimakan pada waktu santai, minum petang
atau tengah tengok TV ke. Cara makan mee siput ni mudah je gorang agak-agak
garing, jangan sampai hangus sudah. Lepas tu hidangkan bersama sambal merah /
sambal tumis. Mee siput ni kena makan bersama sambal merah/ sambal kicap baru
ada umm..
TEMPEYEK
TEMPEYEK
Tempeyek juga salah satu makanan masyarakat orang jawa, selalunya dihidangkan pada musim perayaan. Bila musim perayaan je baru jumpa tempeyek ni.
SAMBAL GORENG
Sambal goreng ni sedap makan dengan nasi dan lauk-lauk lain, dia
punya rasa pedas-pedas manis tu pasti teringat sampai hari ni. Biasanya
hidangan ni selalu jumpa time raya atau majlis-majlis tertentu apabila
berkunjung kerumah saudara mara atau balik kampung.Rasanya banyak lagi makanan
tradisi orang jawa yang tak sempat saya paparkan.
Songkok Orang Jawa ( Blangkon )
JIKA lihat segelintir masyarakat jawa ada memakai penutup kepala seakan-akan kopiah yang menggunakan kain batik pasti anda tertanya-tanya apa sebenarnya benda tu. Ia adalah Blangkon iaitu tutup kepala seperti kopiah yang dibuat dari batik dan digunakan oleh kaum lelaki sebahagian dari pakaian tradisional Jawa.
Menurut sumber, blangkon dibahagi 4 IAITU :
a) blangkon
Ngayogyakarta
v Ia
popular di kalangan kaum lelaki kawasan Jogja. Jika dilihat pada bentuknya,
boleh dilihat bagaimana lipatan kain batik tersebut bersilang dan keunikan
Blangkon gaya ini adalah pada bahagian belakangnya yang berbonjol seperti
telur. Bonjolan itu menggambarkan lelaki yang berambut panjang di mana rambut
belakangnya diikat dengan simpulan kain tersebut.
b) blangkon
Surakarta
v ini pula
popular oleh jejaka-jejaka dari wilayah Solo (Salah satu wilayah di Jawa
Tengah), di mana ia adalah modifikasi daripada gaya Jogja. Jika dilihat, gaya
ini tiada bonjol besar seperti gaya Jogja, hanya sedikit simpulan di bahagian
belakang. Ia menggambarkan jejaka yang berambut pendek.
c) blangkon
Kedu
v Menurut
sumber, gaya ini di popularkan oleh salah seorang ulama dari kalanganWalisongo iaitu
Sunnan Kalijaga. Keunikan Blangkon gaya ini adalah pada bahagian
belakangnya juga iaitu terdapat 2 tali yang terjurai.
d) Blangkon
Banyumasan
v Untuk
pengetahuan, ia dipopularkan oleh masyarakat Sunda. Sunda ini bukan Jawa tau,
mereka mempunyai bahasa mereka sendiri yang berbeza dengan bahasa Jawa.Walaubagaimanapun
tradisi memakai blankon oleh masyarakat jawa di Malaysia tidak begitu popular
mungkin kerana faktor budaya yang telah jauh atau jarang dipraktikkan oleh
masyarakat jawa sekarang. Mereka lebih gemar memakai kopiah atau
songkok sahaja. Apa-apapun tradisi memakai blangkon ni boleh dianggap
sebagai salah satu warisan sesenian budaya yang telah lama wujud. Harga pasaran
blangkon di Malaysia sekitar RM35 yang dijual oleh individu tertentu kerana
sukar mencari blangkon dipasaran mungkin kerana faktor permintaan yang tidak
memberangsangkan.
Untuk
beberapa tips blangkon ada yang menggunakan tonjolan pada bagian belakang
blangkon. Tonjolan itu menandakan model rambut lelaki masa itu yang akan
mengikat rambut panjang mereka di bahagian belakang kepala, sehingga bahagian
tersebut tersembul di belakang blangkon. Lilitan rambut itu mesti kuat
supaya tidak mudah terbuka.







No comments:
Post a Comment